Copyrights Artworks copyright © by Pracownia Konik Na Biegunach.
Wszystkie prace zamieszczone w tym blogu są moją własnością. Nie zgadzam się na kopiowanie, wykorzystywanie, rozpowszechnianie, przetwarzanie w jakikolwiek inny sposób zdjęć, tekstów oraz wzorów prac bez mojej zgody. Uszanuj moją pracę :)

Obserwatorzy

poniedziałek, 19 listopada 2012

Rogale świętomarcińskie

 Chodziły za mną, oj chodziły.
 A owszem próbowałam im się oprzeć, ale co zajrzałam do szafki biały mak do mnie przemawiał "zrób rogale, zrób rogale" ( już nawet zaczęłam posądzać siebie o chorobę psychiczną lub nawiedzenie jakieś) ,
 ja oponowałam twierdząc, że właściwie to nie mam  czasu, a że to jeść ich nie będzie miał kto,
 no i w sumie na diecie jestem....wiecznej .....więc po co?!
Podpytuje moich chłopaków ( w duszy nadzieję mając, że będą jednak chcieli),
no i chcieli.....no i są....a właściwie to były jeszcze rano dzisiaj :)
 
Przepis na orginalne rogale świetomarcińskie pochodzi z blogu Art Kulinaria.
Z racji, że są dość czasochłonne w przygotowaniu, zrobienie ich podzieliłam sobie na dwa etapy:
jednego dnia zrobiłam farsz makowy, drugiego ciasto.
Ma to jednak złą stronę, bo trzeba bardzo uważać aby farszy nie spałaszować zanim zrobimy ciasto :)
 
ROGALE ŚWIĘTOMARCIŃSKIE
 
Ciasto półfrancuskie:
  • 400 ml mleka
  • 1 kg przesianej mąki pszennej
  • 120 g cukru
  • 120 g masła
  • 2 jajka+1 żółtko
  • 4 g soli
  • 20 g świeżych drożdży
  • masło ok.300g
Składniki na masę z białego maku:
  • 500 g białego maku 
  • 300 g okruchów biszkoptowych, najlepiej z domowego biszkoptu
  • 250 g cukru + 250 g miodu (opcjonalnie 500 g cukru)
  • 85 g masła
  • 85 g rodzynek
  • 85 g orzechów
  • 2 łyżki skórki pomarańczowej ( ja skórki nie dodałam)
  • 5 jajek
  • kilka kropli aromatu migdałowego
Lukier
  • 200 g cukru pudru
  • kilka łyżek ciepłej wody
  • do posypania obrane ze skórki i pokrojone migdały ok. 100 g
Nadzienie (można przygotować dzień wcześniej)
Mak płuczemy, zalewamy wrząca wodą i gotujemy na malutkim ogniu ok 30 minut. Odsączamy i trzykrotnie mielimy. Migdały parzymy, obieramy ze skórki i mielimy. W garnku topimy masło dodajemy miód, cukier, rodzynki, migdały i drobno pokrojona skórke pomarańczową. Podgrzewamy na małym ogniu, aż bakalie dobrze naciągną. Dodajemy mak i smażymy ok 5-10 minut ciągle mieszając. Następnie studzimy. Po ostudzeniu dodajemy okruchy biszkoptowe i jajka ( po jednej sztuce).
 
Ciasto półfrancuskie:
300 g masła wkładamy do zamrażarki.
Wszystkie składniki wyciągamy godzinę wcześniej z lodówki.
Mleko podgrzewamy do ok. 37 stopni.
W misce rozcieramy drożdże z 2 łyżeczki cukru, dodajemy 3 łyżeczki mąki i 100 ml ciepłego mleka. Mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 20 minut.
W tym czasie jajka i żółtko oraz cukier ubijamy na puszysta masę, masło topimy w rondelku.
Mąkę wsypujemy do dużej miski, dodajemy rozczyn, ubite z cukrem jaja, mleko, sól. Pod koniec dodajemy partiami masło i zagniatamy. Ciasto powinno być elastyczne i nie kleić się do rąk. Odstawiamy na 30 minut do wyrośnięcia.
Zmrożone ciasto zcieramy na tarce o dużych oczkach i wkładamy do lodówki.
Po wyrośnięciu ciasto drożdżowe odgazowujemy ( przebijamy pięścią) zagniatamy i rozwałkowujemy na stolnicy na kształty prostokąta. Zimne masło wykładamy na 2/3 szerokości prostokąta i zawijamy, najpierw część bez masła do środka, następnie pozostałą część z masłem do środka. Dociskamy i wałkujemy na kształt prostokąta. Składamy jak poprzednio i wkładamy do lodówki na pół godziny. Następnie wałkujemy. Czynność składania i wałkowania powtarzamy jeszcze 2 razy.
Przygotowane ciasto wałkujemy na długi prostokąt o grubości ok. 0,5 cm, wycinamy z niego naprzemiennie trójkąty. Na każdy trójkąt nakładamy masę z białego maku ( najlepiej szprycą lub sztywniejszym woreczkiem z obciętym jednym rogiem) dwa rozgałęzione u podstawy trójkąta paski. Podstawę trójkąta zawijamy na ok 3 cm, nacinamy na środku, rozchylamy w ten sposób powstałe "nóżki" i zawijamy rogale.
Po zwinięciu kładziemy rogale na blachę i zostawiamy do wyrośnięci na 30 minut.
Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni i pieczemy rogale przez ok. 20 minut.
Świeżo upieczone rogale smarujemy lukrem i posypujemy migdałami.
 

Pracownia Konik Na Biegunach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz